Bovenkant van de pagina
Ga direct naar de navigatie
Ga direct naar de content

De Maalstroom

Een familiekroniek

In opdracht van de VPRO vervaardigde found footage-compilatie. Forgács vond nagelaten 8mm-opnamen uit de periode 1939-1942 in het Smalfilmmuseum in Hilversum en maakte een aangrijpende vertelling over de in de Holocaust omgekomen joodse familie Peereboom.

  • The Maelstrom - 

    Beeld: Lumen Film
    De familie rond de tafel is de familie Peereboom de avond voor het vertrek naar Westerbork.

In De Maalstroom, een familiekroniek (1997) gebruikt de Hongaarse filmmaker Péter Forgács opnames van de Nederlander Max Peereboom (1911-1942) die het dagelijks leven van zijn joodse familie in de jaren 1932-1942 heeft gefilmd. Door manipulaties van de beelden van Peereboom, zoals kleuring, vertraging en uitvergroting creëert Forgács zijn eigen verhaal. De intieme familietaferelen, afgewisseld met Peerebooms opnamen van bijzondere gebeurtenissen, geven een intrigerend beeld van het leven van de Joodse familie ten tijde van de Tweede Wereld Oorlog en de Holocaust. De film is in 1999 bekroond als 'Best documentary of the Jewish Experience' tijdens het filmfestival van Jeruzalem.

Vooraf een aflevering van de video-essay Sándor Márai Herbal (1991).
Voor tijden en prijzen zie de website van Eye.

  • The Maelstrom - 

    Beeld: Lumen Film
    De blonde vrouw op de foto met zittende mensen is mevrouw Seys-Inquart.

  • The Maelstrom - 

    Beeld: Lumen Film
    De man met paard Arthur Seyss-Inquart. Hij woonde op Landgoed Clingendael bij Den Haag en de films van zijn familie die we in De Maalstroom zijn gebruikt zijn daar opgenomen.