Artikel

De Blauwe Lijn herdenkt tijdens Wandeling

Met Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam

‘Zijn deze mensen allemaal dood?’ Een leerling van groep 8 van basisschool De Blauwe Lijn uit Amsterdam Zuidoost is onder de indruk van de namenwand bij de Hollandsche Schouwburg. Hij herhaalt de vraag hardop en kijkt verbaasd naar de wand. De Hollandsche Schouwburg was het eindpunt van de wandeling (D-tour II) die groepen 7 en 8 op dinsdag 1 april maakten langs herdenkingsplekken over de Tweede Wereldoorlog.

De Blauwe Lijn benaderde het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam met het verzoek voor de D-tour II. Zij zijn geselecteerd als school om aanwezig te zijn bij de kranslegging op 4 mei op de Dam. Als voorbereiding organiseert de school allerlei activiteiten over het thema de tweede wereldoorlog. De D-tour II is het begin van het thema.

Bij de start van de wandeling is dan ook gekozen voor de vraag: wat betekent herdenken? Eén van de leerlingen antwoordt dat je dan stil moet zijn. Een ander vult aan dat je rustig moet blijven. De vraag is natuurlijk wat er dan allemaal in je hoofd afspeelt.

Tijdens de wandeling ontdekken de leerlingen dat je op verschillende manieren kunt herdenken: door een tekst in een steen te lezen, door bloemen bij een standbeeld te leggen of door naar de Hollandsche Schouwburg te gaan.

Vanuit het kantoor lopen de leerlingen langs De Heeren van Aemstel, waar voorheen café-cabaret Alcazar zat. Vervolgens ontdekken zij de lint van stenen van het Joods Jongensweeshuis nabij het stadshuis. Ze komen samen bij de gedenksteen waar jaarlijks de Kristalnacht wordt herdacht. Ondertussen vullen de leerlingen bij elke plek opdrachten in, onder andere over tramlijn 8 en de Februaristaking. De beleving wordt intenser wanneer zij een interview mogen doen op het Waterloopplein. Daar komen ze erachter in hoeverre bezoekers en marktkooplui op de hoogte zijn van de historie van de markt. De leerlingen treffen een koopman aan die in het Engels uitlegt dat hij pas zijn kraam heeft op deze markt en dat hier vooral immigranten met een kraam staan. Uit een ander interview wordt bevestigd dat steeds meer ‘mensen van buiten Amsterdam’ een kraam hebben. De koopman is een uitzondering omdat hij als Amsterdammer al de derde generatie is die hier staat met fietsonderdelen. Zijn zoon is van plan hem op te volgen. Bezoekers vertellen dat zij weten dat markt al heel lang bestaat, al meer dan 100 jaar. Een Engels stel licht toe dat hier vroeger altijd Joodse marktkooplui waren, maar dat dit Joodse karakter met de Tweede Wereldoorlog is verdwenen.

Bij de Hollandsche Schouwburg kunnen de leerlingen in alle rust op de bankjes de omgeving op zich in laten werken en hun ervaringen laten bezinken. De leerlingen zijn nieuwsgierig en proberen zich aan de hand van het verhaal en de foto’s te verplaatsen in de gebeurtenissen die zich bij de Hollandsche Schouwburg hebben afgespeeld. ‘En deze stenen, waar zijn die voor?’ ‘En wat betekent het vuur dat hier op de grond brandt?’ De leerlingen hebben antwoord kunnen vinden op de vraag op welke manier zij herdenken. Zo merkt een leerling terwijl zij het MDRA bedankt bij het vertrek op ‘dat je ook thuis kunt herdenken, door in stilte aan iemand te denken’.

Het MDRA is dankbaar dat zij heeft kunnen bijdragen aan de voorbereidingen en wenst de leerlingen een bijzondere ervaring toe als zij op 4 mei bij de kranslegging aanwezig zijn.

Alle rechten voorbehouden